Fatsoenlijk incasseren

Geachte heer, mevrouw,

Uw openstaande schuld is momenteel € ….,.. . U heeft nog 2 dagen om uw schuld over te maken op rekeningnummer ………
Bij uitblijven van uw betaling zullen wij direct over gaan tot het nemen van verdere rechtsmaatregelen.

Kent u dit soort brieven? Kent u het gevoel van machteloosheid dat deze geven? Want een openstaande schuld is over het algemeen niet voor niets een openstaande schuld. Waarschijnlijk kunt u deze schuld helemaal niet binnen 2 dagen betalen. Al is het maar om de extra kosten die de schuld verhoogd hebben.

“Dan had je maar moeten reageren”, word je dan vaak voor de voeten geworpen. Er rust nog steeds een stigma op mensen met schulden. Het is een taboe.

De tijd dat het hebben van schulden ‘eigen schuld, dikke bult’ is, zou inmiddels ver achter ons moeten liggen. Wie goed naar het nieuws kijkt ziet hoe mensen buiten eigen schuld in grote financiële problemen komen. DSB bank, huizencrisis, Toeslagen-debacle, PGB. Voorbeelden ten overvloede waarbij het klip en klaar is dat mensen door toedoen van anderen in problemen komen. Dat heeft niks met een onbegrensde creditcard van doen, of een koopverslaving bij Wehkamp.

Wie zich dieper in de schuldenproblematiek verdiept, zal merken dat het niet openen van herinneringen en incassobrieven meestal weinig van doen heeft met luiheid. Veel vaker raken mensen met schulden het overzicht op hun leven kwijt. Stress van de financiën is een reden tot terugtrekkend gedrag. In mijn optiek een natuurlijke reactie. De mens heeft bij de geboorte meegekregen om bij dreigend gevaar zich in veiligheid te brengen. Een schuilplaats te zoeken. De dreiging van gerechtelijke stappen, beslagen op inkomen, huisuitzetting, zijn ook dergelijke gevaren.

Het is tijd voor een nieuwe aanpak bij het incasseren van schulden. Het vanaf het begin af aan dreigen met de gevolgen moet er af. Veel meer moeten partijen in wederzijds begrip om tafel. In een zo vroeg mogelijk stadium. Al bij de eerste signalen dat zich een herhaling van een betalingsprobleem zich voordoet, moet het ook de verantwoordelijkheid van de partij die geld tegoed heeft zijn om verder te kijken dan de betaaltermijn. Misschien kan een eenmalige deelbetalingsafspraak al erger voorkomen. Dat is tenslotte in beider belang.

Maar ook incassobureaus en deurwaarders moeten de toon matigen, maar actief in overleg gaan. Een afspraak thuis, waar samen gekeken wordt naar de inkomsten en van daaruit een betalingsregeling afspreken, kan vroegtijdig onnodige hoge kosten, rechtszaken en duur beslagleed voorkomen.

Zo wordt in goed overleg voorkomen dat mensen financieel volledig aan de grondraken. Dat voorkomt waarschijnlijk meteen groot psychisch leed en wellicht weer een handvol verwarde mensen.

Het nieuwe incasseren. Geen kwestie van fluwelen handschoenen. Maar van goed fatsoen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *